al een tijde uit cairns - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bart Capitain - WaarBenJij.nu al een tijde uit cairns - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bart Capitain - WaarBenJij.nu

al een tijde uit cairns

Door: bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 December 2007 | Australië, Brisbane

Beste iedereen,

Ongeveer 4 weken geleden (tijd is niet heel belangrijk voor een backpacker)heb ik, zamen met Sam (engeland) en Matheuis (belgie) wie ik in 't Asylum (hostel in Cairns) heb ontmoet , na lang zoeken, een auto gekocht. Het is een Fort Raider (bijnaam Phillis 't beest), een 7 persoons jeep. En vervolgens zijn we de zelfde dag zo snel mogelijk Cairns uit gegaan, samen met drie duitse meisjes die een lift zochten. Niet dat Cairns niet leuk was maar na 5 weken werdt t een beetje te veel van het zelfde. We zijn naar 't zuiden gegaan zonder een echt plan. Gestopt bij de eerste bottle shop (slijterij). Daar een heel aardige Aussie ontmoet die ons, na wat biertjes, de beste plekken in de ongeving heeft vertelt. Op zijn advies hebben we toen wild gecampeert langs een riviertje met een aantal bordjes 'pas op voor de krokodillen', maar er stonden een aantal locals te vissen dus t leek ons wel veilig. Wat we niet wisten is dat die in de loop van de avond er allemaal vandoor gingen, dus toen zaten we daar met z'n zesjes in t donker tussen de krokodillen. Gelukkig zijn we de volgende ochtend allemaal wakker geworden. En hebben we (op een plek waar geen krokodillen zitten) gedoucht onder een kristal heldere waterval. En zijn we weer gingting t zuiden gaan rijden.

Een andere goede stop was Aligator Creek, waar ondanks de naam geen krokodillen zitten. Het is een camping plaats in een natoinal park waar veel wallibies, schildpadjes en nog meer bush turkeys leven. Maar behalve dat t een heel mooie plek is was t extra speciaal omdat ik er al eerder was geweest met me familie. Het was grappig om t verschil tussen me herrinering en de werkelijkheid te zien. De meeste mensen zeggen dat herrineringen mooier zijn dan de werkelijkheid maar t was opnieuw een zeer indrukwekkende ervaring om met de wallibies te ontbijten.

Ook Hervey Bay had ik al gezien tijdens pappa's sabbatical maar ook dit was weer heel leuk. Hervey Bay ligt in aan de Withsunday Coast. De Withsundays is een groep kleine en groten bounty eilanden omringt met coraal. Met z'n zessen hebben we toen een zeilbootje met een kaptein gehuurt. De kapitein was geboren in Loosdrecht en in 1970 gaan reisen in Australie om vervolgens nooit meer thuis te komen (wie weet mam, wie weet). 't Was zeer mooi en relaxt om tussen alle eilandjes door te zeilen. Uiteindelijk gestopt op een van de eilanden en daar geluncht en gesnorkelt (dus nog meer visjes foto's). Omdat er veel leven in Hervey Bay was (de school examens waren net voor bij dus veel feesten etc.) en omdat we hadden uitgevonden hoe je gratis op een camping kan staan (gewoon naar binnen rijden en je tentje op zetten) zijn we ongeveer een weekje in Hervey blijven hangen. Zoals ik eerder al zei is tijd niet echt iets wat me hier bezig houd, dus moesten we de laatste 12 duizend kilometers naar Brisbane in anderhalve dag rijden, om Vinny op te halen. Daarom voorbij Ankie en Peter, Frazer Island, Elanda point en nog wat goede stops gereden. Om bij aankomst te ontdekken dat ik me had vergist en een dag te vroeg was.

Toen hebben we een paar daagjes in Brisbane gezeten, bij slapen in een echt bed en koken in een echte keuken inplaats van pasta van een gas stelletje. Het hostel heeft ook BBQ's op t dak dus wouden Vinny en ik burgers gaan halen. Maar toen we door de stad liepen zagen we voor een kerk een bord hangen: ''Free BBQ at 5'' en als echte gierige nederlanders zijn we daar om 5 uur heen gegaan. Hoewel we bijde wel schuld gevoel hadden en ons niet helemaal thuis voelden smaakte de worstjes en watermeloen zeer goed. Natuurlijk was t niet helemaal gratis want zodra we aankwamen begon de priester zeer zijn best te doen om aardig gevonden te worden (opzich was t wel een prima man) zodat hij later, wanneer hij over geloof begon te praten, meer kan op een bekering had. Waar hij alleen geen rekening mee had gehouden is dat ie tegen twee voorbeelden van nederlandse nuchterheid zat te praten. Dus dat mais beter goeit als je in jezus gelooft ging er bij ons niet in.

Na Brisbane zijn Sam en Matheuis naar Bundaberg gegaan om te werken, en zijn Vinny, de duitsers en ik naar Frazer island gegaan. Frazer Island is een heel groot zand eiland zonder verharden wegen. Het strant is dan ook de snelweg en t vliegveld. Maar een paar hobbeltjes en zandkorrels is heen probleem voor Phillis 't Beest. We zijn slechts drie keer komen vast te zitten, hoewel de derde keer wel ff spannent was. We reden over t strand en kwamen bij een riviertje die uitmonde op t strand. Zulk soort riviertjes waren we wel meer tegengekomen en overgestoken dus wij zagen niet al te veel problemen. Helaas was t riviertje iets dieper dan verwacht en kwamen we midden in t diepste punt vast te zitten. Al vrij snel begon de auto weg te zakken in t zand en begonnen onze voeten nat te worden. Gelukkig stond er aan de overkant een auto die ons er uit heeft kunnen trekken. Vervolgens was t nog even spannend of we de motor nog aan de praat konden krijgen. Gelukkig was het gewoon even oplaten drogen en rijden maar. (zie vincents waarbenjij.nu voor foto's http://vinny47.waarbenjij.nu/).

Na Frazer waren we van plan om naar Elanda Point te gaan. Dit is een camping in The Great Sandy National park. Maar dan zouden we helemaal om t nationale park moeten heen rijden. Dus dacht ik, laten we een short cut nemen, met het gevoel dat Phillis sinds Frazer onverslaanbaar is. Helaas hadden we na anderhalf uur rijden weinig benzine en weinig vertrouwen in mij (de navigator). Terug rijden was alleen ook niet heel handig omdat t al donker begon te worden en de weg vol kuilen zat. Maar de situatie werdt nog lastiger toen we bij een heuvel aan kwammen die zelfs voor Phillis net iets te stel was. Dus toen hebben we moeten kamperen midden op de weg in the middle of nowhere. Ook qwa water, eten en goon (goedkopen wijn gemaakt van resten van wijn, eieren, vis, noten en melk; niet te zuipen wel efectief) hadden we ons niet helemaal goed voor bereid. Toch was t een gezellige nacht die je niet snel in nederland zal beleven. De volgende dag hebben we door zeer zuinig te rijden het maar net naar een tankstation gehaalt en waren we allen weer zeer tevreden met Phillis. Nadat we hadden getankt, uitgebreid ontbeten en veel voedsel hadden ingeslagen, zijn we veder gereis naar Elanda point.

Elanda point was uiteindelijk de moeite waard. Immiddels zijn we weer terug in Brisbane, maar ik en Vinny gaan morgen naar Mortem Island of Stradie Island. Twee van de duitse gaan naar huis, de andere moeten we nog dumpen.

Veel dank aan Sinterklaas voor de foto ruimte, 't shirt en al t strooigoed. Nu kan ik voor de verandering weer eens een echt wit shirt dragen.

De groete

• 02 December 2007 - 05:32

Bart:

genoeg foto's?

• 02 December 2007 - 16:36

Rene En Marjolijn:

Hey Bart, inderdaad genoeg foto's. Erg leuk en mooi. Maar foto's en verhalen uit Australie kunnen nooit genoeg zijn! Ook leuk af en toe een bekende op je foto's te zien ;-). Doe voorzichtig en veel plezier met z'n 2-tjes en de rest die jullie ontmoeten.

• 03 December 2007 - 09:33

Monique:

he bart ik ken je niet, maar ik heb genoten van je foto's! doe vinny de groeten.have fun!

• 03 December 2007 - 10:57

Wouter:

Hey Bart,
    ik ken je wel.
    Echt vet dat je met Philles kan reizen, kam je wel verder mee dan ik en Rinze/Marie met Bruce als ik het zo lees.

Net Agnes en Paul op het vliegtuig gezet, helemaal gekleed in de gepaste ventilerende, sneldrogende, extra lichte, niet stinkende, vrij dure spulletjes van Beversport, Myrthe durfde niet meer naast haar te staan, die zal op hoge hakken, met een haarkruller, een haarstijler, een fohn, haarlak, een 8 soorten shampoo het vliegtuig in stappen.

Ben nu niet thuis, maar ga vanavond weer een nieuwe achtergrond voor de computer zoeken in je foto's, maar wordt lastig kiezen.

Groeten aan Vinny

• 03 December 2007 - 11:29

Annetje:

lieve Bart, enorm genoten van je verhaal en foto's.Precies op het goede moment! Zoals Wout schrijft net Aag en Paul weggebracht, 2 uur in de file gestaan naar schiphol, dikke regenbuien, grauw, tranen op Schiphol (weer een kind weg....)stille terugtocht naar huis in een te grote auto met te weing kinderen achterin en toen................jouw verhaal en foto's!!!Alsof we weer even met z'n allen tussen de kangaroos zaten, op Fraser eiland, de zeilboot.Al zit ik nu gewoon in de keuken( Aag d'r laptop mag ik dus wel lenen!)ik geniet volop mee. En vind het ook te gek dat jullie dit allemaal doen!!En leuk dat al die plekken niet alleen in je herinnering zo mooi zijn. En wat betreft blijven in Aussie-land; regel even met je zussen en broer, als zij daar dan ook komen wonen dan volgen we echt wel!!(Anders wordt het zo lastig met verjaardagen bij elkaar op bezoek komen)Kus voor Vinny en jou!!!

• 03 December 2007 - 14:22

Myrthe:

Hee broertje

Jij vermaakt je daar wel zo te zien.Echt super foto's! En leuke verhalen! Als ik dit zo lees zou ik dit ook wel willen doen, en nee niet op hakken en en 8 soorten shampoo :P
    Groeten aan Phillis 't beest en aan Vincent!
    Kus

• 06 December 2007 - 16:36

Naamloos:

Vincent schrijft veel meer en heeft veel foto's, kijk op www.vinny47.waarbenjij.nu

• 06 December 2007 - 17:27

Wouter:

Hey man,

bedacht me iets. Als je naar Sydney gaat en in de auto gaat tukken, kan je misschien voor Forbes Terrace staan, en daar voor een kleine vergoeding gebruik maken van de badkamers en keuken. Mensen deden dat ook toen ik daar was. Misschien werkt Clife daar nog, die kent me denk ik nog wel, van hem zal dat wel mogen.
    Je hebt daar ook bescherming van de hoeren (in groter van postuur dan hoertjes) die daar 's avonds staan, want die zorgen ervoor dat zwervers ed niet in die straat komen.
    Zit aan Forbes Street, zijstraat van Williams Street, vlak bij Kings Cross.
    Als je daar heen gaat, kijk dan of het vogeltje er nog woont, je had ook Hoa de schooonmaker, Brett, Kevin en Angie als stamgasten, en John als eigenaar.
    Ga ook naar O'Malleys aan Williams Street, daar zingt Beau. Ga ook naar The Gardens voor vuurwerk kijken, en ook een keer om de zonsopgang en zonsondergang te zien.

Ik ben nu in Leipzig, wel leuk stadje, veel ruimer dan Amsterdam. Wel slecht weer, en erg veel Duitsers. Marie woont hier wel mooi, recht tegenover het hoger gerechtshof, dus kan het niet al te bont maken.

Groetjes